Tillbaka

Starkt andra kvartal för streamingtjänsterna

2021-07-07
av Kalle Laxgård
Foto: Siddharth Bhogra /Unsplash

Såväl Storytel som Nextory och Bookbeat rapporterar höga tillväxttal för perioden april-juni. Nextory fick in flest nya betalande användare sedan starten 2015.

Sammanlagt ökade antalet betalande Nextory-användare med 60 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året, skriver företaget i ett pressmeddelande. Hur många användare det rör sig om framgår inte, men företaget pekar på en framgångsrik lansering i Norge i början av maj som en viktig bidragande orsak. Under kvartalet köptes även den spanska streamingtjänsten Nubico.

– Aldrig tidigare har vi haft ett sådant stort inflöde av nya användare under första halvåret som i år. Det känns fantastiskt och nu ser vi fram emot sommaren som brukar vara den starkaste för oss både sett till nya användare och engagemang i appen, säger Nextorys vd Shadi Bitar i pressmeddelandet.

Samtidigt kunde börsnoterade konkurrenten Storytel se abonnentstocken växa med 369 000 nya kunder jämfört med andra kvartalet 2020. I genomsnitt hade tjänsten 1 626 900 betalande abonnenter, vilket var i linje med prognosen. Det var även streamingintäkterna för perioden, 545,5 miljoner kronor.

Störst tillväxt hade företaget utanför Norden, där antalet betalande kunder med Storytel-abonnemang växte med 52 procent, till 643 300. I ett pressmeddelande lyfter vd Jonas Tellander fram det nylanserade upplägget i Indien – ett land med många officiella språk – där kunder kan välja att abonnera på böcker på endast ett av dem, till en lägre kostnad.

– Storytels övertygelse och vilja att skapa flexibla och attraktiva erbjudanden för alla konsumentgrupper, resulterade också i fler lanseringar av vårt light-abonnemang – en prenumerationslösning som erbjuder kunden en anpassad mängd lyssnings- och lästimmar varje månad – i Ryssland, Spanien, Mexiko och Turkiet, säger Jonas Tellander i ett uttalande.

Även Bonniers tjänst Bookbeat hade ett bra kvartal. Som SvB rapporterade under tisdagen var de betalande abonnenterna 50 procent fler än under samma period förra året.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.