Tillbaka

Stor skillnad i hur olika boklådor drabbas av pandemin

2020-04-20
av Kristian Lönner
Maria Edsman och Anders Billing.
Foto: Sara Mac Key och Ylva Sundgren

Storstad eller landsbygd, shoppinggata eller galleria? Det är några av faktorerna som är avgörande för hur bra den enskilda boklådan klarar coronakrisen.

Den senaste månaden har bokförsäljningen rasat. Vecka 15 minskade försäljningen i fysisk bokhandel med 44 procent jämfört med samma vecka förra året. Men det är ett tapp som inte slår jämt över hela branschen.

– De större butikerna är hårdast drabbade, särskilt de i gallerior i närheten av stora städer, säger Anders Billing, vd för Ugglan, som ser vad kedjans drygt 80 butiker rapporterar in.

– Det finns en tydlig koppling mellan stad och land, liten och stor stad, som är lite omvänd jämfört med hur det brukar vara, säger han.

Vad beror det på?

– Kanske känner man som konsument sig tryggare på hemmaplan i sin egen ort. Sedan är det också väldigt många som jobbar hemifrån så områden där folk normalt arbetar, äter lunch och uträttar ärenden har nästan blivit spökområden.

Enligt Anders Billing går Ugglan som helhet bättre än kanalen fysisk bokhandel totalt.

– Många handlare på mindre orter har god kontakt och kännedom om sina kunder och ger dem massor av olika alternativ, som att leverera direkt hem. Allt det där är svårare för den större aktören eller för den som ligger i en stor kommersiell anläggning.

Finns det exempel på boklådor som till och med går bättre nu?

– Jag hade själv en vecka när vi ökade vår bokförsäljning med 10 procent och det finns flera butiker som rapporterat in ökningar, men drar man ihop det under en månad tror jag det är väldigt få som vunnit på krisen. Det är ett stort bortfall av kunder men de som kommer handlar lite bättre vilket dämpar fallet, säger Anders Billing.

Ugglans ambition var att i januari i år sjösätta sin webbshop, där de lokala handlarna kan lägga upp sitt lager. Projektet har dragit ut på tiden men är nu i gång i sex butiker, däribland Anders Billings bokhandel i Höllviken, och tekniken finns för att släppa på ytterligare ett trettiotal butiker.

– Det hade varit en klar fördel om vi haft det här verktyget fullt ut med tanke på det som utspelar sig nu. Jag har varit i gång i 14 dagar och haft fem skarpa order men webbshopen ger också kunder möjlighet att förbereda sig hemma och sedan skicka en yngre familjemedlem och handla åt dem, säger Anders Billing.

Även Akademibokhandeln märker att geografiskt läge har stor betydelse för hur coronaviruset slår mot försäljningen, berättar Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen.

– Vi har faktiskt butiker som i stort sett inte tappar någonting. Butiker i områden som ligger närmre områden där människor bor, som Lidingö eller Hornstull, har fortsatt gå väldigt bra. Däremot har butiker som Mäster Samuelsgatan eller Hötorget, områden där människor oftast är på sina arbetsplatser, tappat väldigt mycket, en del ungefär hälften av sin försäljning. Likaså i Mall of Scandinavia eller Kista, gallerior där det är väldigt mycket arbetsplatser runt omkring.

Bokhandelsgruppens ägare Volati redovisade i förra veckan att omsättningen under årets första kvartal minskade med cirka 2 procent för Bokus och Akademibokhandeln sammanslaget. Under andra halvan av mars var försäljningstappet i fysisk butik i genomsnitt 30 procent.

Maria Edsman säger att skillnaderna också är stora beroende på landsända.

– I Göteborg har vi samma uppdelning som i Stockholm. I norra Sverige, om vi tar en butik som Piteå har den fortsatt gå ganska bra, medan städer som Norrköping och Västerås har tappat väldigt mycket. En del saker går att förklara logiskt, annat undrar man mer: Varför då?

Peter Killberg, en av ägarna till Killbergs bokhandel som driver sju boklådor i Skåne under varumärket Akademibokhandeln, bekräftar samma tendenser.

– Våra butiker har drabbats olika hårt, mellan 10 och 50 procent i tappad försäljning. Butiker i köpcentrum har drabbats hårdare än citybutikerna och sedan kan det vara en fördel att ligga i en liten stad. Det är lite en spekulation men det kan finnas ett lite större inslag av att man vill värna den lokala handeln i en mindre stad, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.