Tillbaka

Storytel följer prognos – och ökar eget innehåll

2022-01-10
av Kristian Lönner
Jonas Tellander, vd Storytel.
Foto: Sara Mac Key

Storytel klarade under det fjärde kvartalet 2021 att leva upp till de prognoser som företaget justerade ner under hösten gällande streamingintäkter och betalande prenumeranter.

Eget exklusivt innehåll blir allt viktigare för att behålla prenumeranterna, menar Jonas Tellander.

Streamingintäkterna för det fjärde kvartalet uppgick till 605 miljoner kronor och för helåret 2021 landade intäkterna på 2,25 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 20 procent på årsbasis.

Storytel har nu 1,81 miljoner betalande abonnenter, vilket är en förbättring på 22 procent jämfört med föregående år och enligt prognos. 1 047 900 av abonnenterna finns i Norden.

– Vårt nyligen införda studentabonnemang har varit framgångsrikt och bidrar positivt till abonnenttillväxten. För att fortsätta attrahera nya abonnenter framöver och behålla existerande kunder längre utökar vi våra investeringar i ett exklusivt premiuminnehåll, som Storytel Originals, säger Jonas Tellander, vd på Storytel, i ett pressmeddelande.

Att Storytel nu redovisar resultat som är i linje med prognos ska ses i ljuset av att företaget vid två tillfällen under hösten skrev ned prognoserna för helåret 2021. Ursprungligen var prognosen att nå 2,1 – 2,2 miljoner betalande abonnenter under 2021. Den siffran reviderades ned, först en gång i augusti och sedan en gång till i november. Detsamma gäller streamingintäkterna.

Jonas Tellander säger i pressmeddelandet att han nu kan se en positiv vändning i Latinamerika och att investeringar i Polen, Ryssland och Turkiet gett bra tillväxt. I Nederländerna har däremot tillväxten varit under förväntan och även Indien fortsätter att gå svagt. Precis som tidigare handlar det om problem med de indiska bankernas betalningsfunktioner.

– I Indien var abonnenttillväxten fortsatt svag under kvartalet då återkommande betalningar delvis förbjöds under 2021, vilket ledde till ett ökat kundbortfall. Återkommande betalningar återintroducerades därefter under november, vilket förhoppningsvis avspeglas positivt i abonnenttillväxten under 2022, säger Jonas Tellander.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.