Tillbaka

Storytel ökar – men tonar ned förväntningar

2020-08-11
av Matilda Källén
Foto: Sara Mac Key

Storytel minskar sin förlust och ökar sina streamingintäkter med över 40 procent, men skruvar samtidigt ned förväntningarna på årets intäkter.

Under årets andra kvartal ökade Storytels streamingintäkter med 43 procent jämfört med samma period 2019, från cirka 320 till 459 miljoner kronor, visar ljudbokstjänstens senaste delårsrapport.

Samtidigt skruvar Storytel ned förväntningarna på årets intäkter, vilket har lett till att ljudboksbolaget har backat på Stockholmsbörsen under tisdagsförmiddagen. För det tredje kvartalet räknar man med en ökning på 21 procent jämfört med samma period i fjol. För 2020 som helhet räknar man med en ökning på 32 procent jämfört med 2019, en prognos som låg något högre, på 32-35 procent, i fjolårets bokslutskommuniké.

– Vi är osäkra på hur stark tillväxten kommer att vara under resten av året och därför har vi ett ganska konservativt estimat för det tredje kvartalet och helåret, säger Storytels vd Jonas Tellander till nyhetsbyrån Direkt.

Samtidigt har företagets abonnentbas ökat med cirka 43 procent, från i genomsnitt 887 500 till 1,2 miljoner betalande användare.

Enligt rapporten är Storytel i dag lönsamt på fem marknader (på lokal nivå, exklusive globala kostnader): Sverige, Damark, Norge, Island och Nederländerna. Prognosen är att det under året blir lönsamt även i Finland och Ryssland.

Storytels resultat efter skatt landar på -56,5 miljoner kronor, att jämföra med -66,9 miljoner kronor andra kvartalet 2019.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.