NYHETER
Uthållighet och närvaro – så ser Förlagets svenska strategi ut
Alexander Kråkström.
Pressbild
Alexander Kråkström är ny vd för finlandssvenska Förlaget. Ett stort fokus riktas mot Sverige i strävan efter att göra förlaget lönsamt.
Efter att ha varit med ända sedan starten 2015 lämnar
Fredrik Rahka om ett par veckor vd-posten för Förlaget som har sitt säte i
Helsingfors. Ny på posten blir Alexander Kråkström som tidigare varit
försäljningschef.
– För mig handlar det om att fortsätta att
utveckla förlaget och bygga vidare på den grund som vi lagt de senaste åtta
åren. Sedan är det också en fin chans och möjlighet till personlig utveckling,
säger Alexander Kråkström till SvB.
Vilka är de stora utvecklingsmöjligheterna framåt?
– Dels den svenska marknaden. Vi är
fortfarande relativt små på den svenska marknaden men vi har många fina och växande
författarskap. Sedan handlar det så klart om hela ljudboksmarknaden, hur vi ska
lösa den, för den har varit relativt svår för oss.
Vad ser du för lösningar?
– Vi saknar att den klassiska skönlitteraturen inte har
en större roll på ljudbokstjänsterna. Det gör det svårare för oss. Det blir en
avvägning vilka titlar vi ska ge ut.
Lönsamhet är målet
Förlaget ägs till 90 procent av Moomin Characters där för
övrigt Alexander Kråkströms storebror Roleff Kråkström är vd. Genom åren har
ägarna skjutit till pengar för att täcka Förlagets förluster.
– Den långsiktiga målsättningen är att vi ska stå på
egna ben. Hur snabbt vi kommer dit kan jag inte svara på i den här stunden, men
målet är att vara där om tre till fem år, säger Alexander Kråkström.
Förlagets utgivning är helt svenskspråkig vilket gör att den
svenska marknaden är mycket viktig. En utmaning när huvudkontoret finns på
andra sidan Östersjön.
– Det handlar dels om uthållighet, dels om närvaro. Man
måste upprätthålla en ständigt god kontakt med de större återförsäljarna men
även till fristående bokhandel. Det gäller att vara med på mässor, festivaler
och andra sorters arrangemang och ordna författarsamtal och så vidare.
Förlaget har inte någon personal stationerad i Sverige men
Alexander Kråkström utesluter inte det i framtiden.
– Det skulle vara fint om vi kunde ha en
heltidsanställd som jobbar med försäljning i Sverige. Men riktigt där är vi
inte nu. Sedan är det också en av de saker som jag själv tycker väldigt bra om,
att upprätthålla kundkontakt med både Finland och Sverige.