Lektörer tar hjälp av läsare [Storbritannien] Harper Collins mäktar inte längre med sin lektörsbörda, och lanserade därför i förra veckan manussajten Authonomy. Där får aspirerande författare lägga upp de första kapitlen i sina manus. Vem som helst kan bli medlem på sajten, läsa manusen och ge omdömen. Förlaget utlovar inga bokkontrakt, men lovar däremot att läsa tio-i-topp varje månad.
Harper Collins får in ett 50-tal manus i veckan: en ständigt växande trave som går under benämningen »slaskhögen«. Authonomy ska underlätta jakten på nya talanger. Även andra förlag och agenter väntas använda sajten.
Authonomy-läsarna får dock ingen ersättning, utöver äran att kunna hamna på sajtens topplista över »talangfinnare«.
75 procent till författaren
[Norge] Ett nytt avtal mellan Oktober förlag och deras författare ger upphovsmännen 75 procent av intäkterna på en ljudbok. Kravet är att författaren själv skapar ljudfilen.
Ny enkel teknik har gjort avtalet möjligt. Författare kan själva läsa in och producera sina ljudböcker - och ska därför ha en större del av kakan, resonerar författaren Morten Øen som för tusen kronor skaffat en egen ministudio.
Genom de låga produktionskostnaderna och färre mellanled kan böckerna säljas till ett betydligt lägre pris.
– Det bästa är att om en författare säljer en ljudbok för 150 kronor på det här sättet, får han större intäkter per sålt exemplar än om samma bok kom ut på ett vanligt ljudboksförlag för 400 kronor, säger Morten Øen.
Källa: Bok og Samfunn
Vetenskap blir gratis online
[Storbritannien] Bloomsbury lanserar ett nytt imprint, specialiserat på akademiska böcker och print-on-demand-teknik.
Bloomsbury Academic ska publicera titlar gratis på webben, och kommer i utgivningen att använda sig av Creative Commons licenser, där författare och vetenskapsmän själva markerar vilka friheter deras verk ska ha. Titlarna säljs också som fysiska böcker med pod-teknik.
Det är första gången ett större förlag skapar ett helt imprint kring denna affärsmodell. Bloomsbury gör sig på detta sätt känt bland studenter. Affärsmodellen ska gå runt ekonomiskt på försäljning till institutioner och bibliotek.
Bloomsbury räknar med att publicera cirka 50 titlar, främst inom humaniora och samhällsvetenskap, under 2009.
Fler ger ut ratad bok
[USA] Beaufort Books blir amerikanska förläggare för The Jewel of Medina, boken om Muhammeds barnhustru som Random House av rädsla för repressalier beslutat sig för att inte ge ut. Förlaget siktar på att boken ska finnas ute i slutet av oktober. Beaufort Books gav förra året ut OJ Simpsons kritiserade If I Did It, efter att HarperCollins dragit sig ur projektet.
I Storbritannien kommer Gibson Square att ge ut boken. Samma förlag kommer samtidigt att publicera den i Australien och Nya Zeeland. Gibson Square har tidigare gett ut flera kontroversiella böcker, bland andra den sedermera mördade Alexander Litvinenkos Blowing up Russia.
Digital chans för småförlag
[USA] En ny tjänst från Perseus Book Group ska ge amerikanska småförlag möjlighet att välja vilken digital publiceringsform de vill. De får också lättare att konkurrera med storförlagen. Med tjänsten, som döpts till Constellation, hoppas Perseus att också mindre förlag ska kunna utnyttja den digitala tekniken fullt ut.
Constellation bygger på ett samarbete med ett halvdussin av de ledande teknikföretagen. Förlagen får bland annat tillgång till e-boksläsare, print-on-demand och digitala söktjänster.
Amazon (e-läsaren Kindle), Sony (Sony Reader), Google (Google boksökning) och Barnes & Noble (»See Inside«) är några av företagen som Perseus skrivit kontrakt med.
– Fram tills nu har de fulla digitala möjligheterna varit förbehållna storförlagen, och de mindre har blivit lämnade utanför, säger Perseus koncernchef David Steinberger i ett pressmeddelande.
Tjänsten ger också förlagen möjlighet att tillhandahålla böcker ur hela backlist, och dra nytta av försäljning i den långa svansen, menar David Steinberger.
Perseus Book Group jobbar redan med försäljning, marknadsföring och distribution åt drygt 300 oberoende förlag. Med hjälp av Constellation kan kunderna skicka över en enda digital fil, och sedan välja vilket eller vilka format de vill ha den utgiven i.
Pocket får skjuts av pressbyrån
[Danmark] Sedan Interpress i januari började sälja pocketböcker i 386 butiker och kiosker har den danska pocketförsäljningen tagit fart.
Tidningsdistributören Interpress har jobbat med idén att sälja pocket i fem år. Först att nappa var ArtPeople som redan 2005 hade ett ställ med tio böcker.
Nu är elva förlag anslutna - bland andra Bazar, Cicero, Gyldendal, Hr. Ferdinand, Modtryk och Politiken - och Interpress erbjuder butikerna ett ställ med 30 titlar. Varje månad publiceras en topplista med de 24 mest säljande böckerna. De sex som sålt minst rangeras ut och sex nya tas in.
– På det viset blir det bara plats för bästsäljare. Det är därför vi kallar satsningen »Nej till hyllvärmare«, säger Interpress försäljningschef Peter Kure.
Konkurrensen mellan förlagen blir hård om att vara bland de mest säljande - vilket i sin tur gjort dem villigare att snabbare ge ut sina titlar i pocket. På sikt kan det skaka liv i den sovande danska pocketmarknaden.
Snittupplagorna ligger ännu på mellan 3 000 och 6 000 böcker, enligt Interpress. Målet för 2010 är att sälja en halv miljon pocket.
Källa: Bogmarkedet
Helår Digitalt
1960 kr
Köpa
Prova på 2 månader
299 kr
Köpa