Tillbaka

"Var med från att det var ett vitt blad"

2021-04-16
av Kalle Laxgård
Mattias Castenfors.
Foto: Privat

I juni börjar Mattias Castenfors som ansvarig för digital försäljning och utveckling på Piratförlaget.

Under sina år på Bokus och Bokus play har han lärt sig en del om vad förlag bör tänka på när det kommer till att sälja digitala böcker.

I år är det tio år sedan Mattias Castenfors lämnade Norstedts för att börja sälja digitala böcker.

2011 ansvarade han för KF:s e-boksbutik Dito. Därefter gick han till nätbokhandeln Bokus och har de senaste åren haft titeln tjänsteansvarig för abonnemangstjänsten Bokus play.

I onsdag blev det klart att han lämnar Bokus play för att istället blir ansvarig för digital försäljning och utveckling på Piratförlaget.

– Jag var med från att Bokus play var ett vitt blad. Precis i början jobbade jag tillsammans med Ola Toresten, som nu är CIO på Åhléns, med hela den tekniska utvecklingen. Det är fantastiskt kul att se hur det har blivit, och blir spännande att se hur det ska fortsätta i framtiden, säger Mattias Castenfors.

Vad är det svåraste med att driva digital abonnemangstjänst?

– Att det är ett komplext ekosystem där många saker, och allt i back-end och alla system, ska fungera tillsammans samtidigt och ge rätt kundupplevelse. Att bygga upp det var utmanande, kan jag säga.

Är det tekniska svårare än att skaffa abonnenter?

– Det är svårt på ett annat sätt. Där handlar det om att aktivt rekrytera på olika sätt. Det kräver ju resurser: så mycket man lägger in, så mycket får man ut. Det finns en utmaning i det också, absolut.

Nu blir du digital försäljare och utvecklare på Pirat. Vilka är de viktigaste lärdomarna inom digital försäljning du tar med dig?

– Dels har jag insikter i vad digitala återförsäljare har för behov för att få ut titlarna i de digitala kanalerna. Där har jag en hel del tankar baserat på min egen erfarenhet. Sedan finns det andra delar, där man kanske inte vänder sig mot slutkund, utan en b2b-kontakt. Enstaka affärer med företagskunder.

Vilka är de vanligaste felen förlag gör när de säljer digitala böcker?

– Det känns lite känsligt att prata om, men det kanske är att förlag kan vara lite fast i att tänka fysiskt. Man tänker inte ”en berättelse och alla format” som en helhet. Och det kan vara med all rätt också, vissa titlar har ju sin stora försäljning i det fysiska, medan andra har en större digital försäljning.

Vad vill du utveckla på Piratförlaget?

– Det är ju den digitala affären, tillsammans med förlaget utifrån de behov de har. Så får vi se vad det blir.

Vad skulle det kunna vara?

– Det kan till exempel handla om hur katalogen ser ut. Eller om att titta på nya format – kan Epub3-formatet vara intressant för en viss typ av böcker? Finns det böcker i katalogen som inte är digitaliserade och som har potential, eller man kan göra en nyrelease av? Finns det böcker som är aktuella under en kort period, som man kan göra enskilda affärer med? Det kan vara you name it!

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.