Tillbaka

Vart tar pengarna vägen när digitalmomsen sänks?

2019-05-15
av Kristian Lönner
Foto: Storytel

Sänkta priser, nya investeringar eller mer pengar till förlag och författare. De stora aktörerna i branschen hanterar den sänkta digitalmomsen på helt olika sätt.

Den 1 juli sänks momsen på digitala böcker från 25 till 6 procent. Men vart pengarna, som tidigare gick till statens kassa, nu tar vägen finns inget entydigt svar på.

Niclas Sandin, vd på Bookbeat, tror inte att företagets prissättning kommer att påverkas.

– Inte utifrån hur marknaden ser ut just nu. Redan förra året gjorde vi, lite med en eventuell momsjustering i bakhuvudet, ganska omfattande förändringar av våra erbjudanden.

– I stället kommer vi se till att vi fortsatt kan betala de ersättningar som vi kommer överens om med förlagen i de omförhandlingar som vi gör nu till timpris, säger Niclas Sandin.

SvB har tidigare berättat att inte heller konkurrenten Storytel sänker priserna till konsument. Pengarna från momssänkningen läggs istället i revenue share-potten som kommer förlag och författare till del.

– Det känns bra att det blir förlagen och författarna som blir vinnare när digitalmomsen sänks. Det blir ungefär 18 procent ytterligare i intäkter, har Jonas Tellander sagt till SvB.

En som resonerar delvis annorlunda är Shadi Bitar, vd på Nextory. Han vill utnyttja momspengarna till nya investeringar.

– Vårt fokus är att få nya läsare och investera mer i läsupplevelsen. Det kan handla om att förbättra läsningen i appen eller att man kan se sin användardata paketerad på ett användarvänligt sätt. Det har vi precis lanserat men där finns mycket mer att göra.

Shadi Bitar menar att investeringarna i förlängningen kommer att gynna förlag och författare.

– Så blir det ju när vi får in fler läsare och ökar läsandet.

Men det finns också de som bestämt sig för att sänka kundpriset. Maria Edsman, vd på Akademibokhandeln och Bokus, säger att deras utgångspunkt är att konsumenterna ska märka av den sänkta momsen, både på styckförsäljningen och för abonnemangstjänsten Bokus Play.

– Vi tänker att det är ganska självklart. Sedan ska vi säkerställa att vi hamnar på attraktiva prispunkter så det kanske inte är öre för öre i alla lägen men vi kommer att göra justeringar utifrån våra ordinarie priser.

Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris som bara har styckförsäljning av digitala böcker, resonerar på ett liknande sätt. Men han är samtidigt något mer försiktig än företagets tidigare vd Johan Kleberg som lovade att hela momssänkningen skulle gå till sänkta priser.

– Ambitionen är att ge kunden bättre pris men om det blir hundraprocentigt konverterat till kundens pris återstår att se. Det är lite beroende på hur konkurrenterna gör, prisbilden på marknaden och om förlagen förändrar sin prissättning på f-priset och kampanjer.

Sänkta styckpriser menar Sakari Luovio är viktigt för att kunna konkurrera med abonnemangstjänsterna.

– Det är ett gyllene läge för oss. Det bör bli attraktiva kunderbjudanden för de som inte vill binda sig till en månadsprenumeration, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.