Tillbaka

Växande marknad för resor på nätet

1998-04-30
av SvB
Nyligen öppnade Scandinavia Online webbsajten Resfeber. Det är meningen att ett virtuellt besök ska leda till en bokad biljett.

En sökning på "travel" ger över 12 miljoner träffar med Alta Vista, vilket kan jämföras med ordet Internet som enligt sökmotorn ska finnas på 47 miljoner hemsidor, eller med "education" som finns på 21 miljoner sidor och "research" på 25 miljoner sidor. Betänker vi att Internet faktiskt i grunden handlar om utbildning och forskning, är siffran för resor hög. Och snart handlar det inte bara om information och tips. Snart handlar det om pengar. Resor kommer nämligen att vara den dominerande handelsvaran på Internet, enligt Travel Industry Association of America.
    Försäljningen av flygbiljetter via Internet i USA trefaldigades under förra året och nådde 6,6 miljarder kronor, vilket dock motsvarar blygsamma en procent av den totala biljettförsäljningen. Men år 2000 ska andelen ha ökat till fem procent och år 2002 till nio procent. En pådrivande faktor är speciella rabatter till kunder som bokar via Internet.
    Här hemma i Sverige auktionerar Svenska Dagbladet ut sista-minuten-resor på sin hemsida och SAS provade nyligen att sälja restplatser på samma sätt.
    Hos Apolloresors och Always sajter går det att boka sin resa själv, liksom hos Swanson:s. Ännu fler researrangörer finns listade på www.sunet.se/sweden/entertainment_travelling-sv.html.
    Telia-delägda Scandinavia Online öppnade nyligen ett handelstorg för alla resande, kallat Resfeber. Amerikanska Mapquest står för kartor över resmålen, Weatherlab för väderleksrapporterna och svenska tidningen Vagabond för det redaktionella innehållet. Via Resfeber ska det gå att få såväl information som möjlighet att köpa biljett och boka hotell. Scandinavia Online räknar med att resesajten ska omsätta mellan tre och fem miljoner kronor det första året, pengar som ska komma från provisioner och annonser.
    Internet låter oss besöka resmålet virtuellt och lära känna det bättre, se vad som är på gång och själva boka boende eller aktiviter, innan vi förflyttar oss själva i fysisk person. Den som åker till New York kan till exempel besöka www.angelfire.com/ny/ NYCtoilets/ och skriva ut en lista på de fräschaste offentliga toaletterna att ha med sig i rockfickan.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.