Vill sänka priset på nya titlar
I dag kostar en ny inbunden roman på Adlibris omkring 180–190 kronor. En pocket omkring femtiolappen.
Men enligt vd Johan Kleberg är prissättningsmodellen förlegad.
– Grundproblemet är att den är anpassad till fysisk handel. Vi ser en större priskänslighet hos våra kunder på inbunden skönlitteratur och att många inte är speciellt intresserade av format. De väntar hellre på pocketen, säger Johan Kleberg.
Det leder, säger han, till att Adlibris »håller marknadsandelarna bra på pocket« men är »avsevärt underrepresenterade« när det kommer till försäljning av inbunden skönlitteratur.
Därför ser Adlibris nu över sin prisstrategi för skönlitteratur. Genom att sänka priset på nya titlar vill Johan Kleberg flytta en större del av försäljningen till när boken är ny, och därigenom öka titelns försäljning sett till hela dess livslängd. Alltså att flytta försäljning från pocket till nyheter.
Enligt honom har företaget testat lägre prispunkter en tid. Nu finns exempelvis Camilla Läckbergs kommande Häxan att förhandsbeställa för 159 kronor.
– Över tid vore det mer lönsamt för branschen, och för författarna, om priset snarare var 120–130 kronor för en nyhet. Sedan är formatet på boken i sig inte särskilt viktigt, säger han.
För att lägre prisnivåer ska vara möjligt krävs dock diskussioner med förlagen om att sänka f-priserna.
Där finns ett motstånd.
Madeleine Lawass, försäljningschef på Piratförlaget, är skeptisk till förslaget. Att det skulle vara billigare att producera mjukband än inbundet avfärdar hon.
– Och hur mycket mer måste vi sälja för att kompensera för halverat f-pris, vilket det lär handla om, om boken kostar 120–130, och för bortfall i pocketförsäljning?
Pelle Andersson, vd på Ordfront, är också kritisk.
– Det verkar helt orimligt. Redan i dag har vi ju knappt marginaler på böckerna. Varför inte höja priserna på pocket i stället? Pocket på Adlibris är ju så billigt att inbundet känns som rena rånet, säger han.
Även Mats Ahlström, Bokhandlareföreningens ordförande, håller med om att det krävs ett minskat prisspann mellan pocket och inbundet. Men förslaget om sänkta priser på nyheter kallar han »oförskämt«.
– Att den högsta chefen för landets största nätbokhandel visar en sådan oförblommerad okunskap om de ekonomiska realiteterna i branschen är häpnadsväckande. Jag skulle också säga att det är ett slags populism att tro att det är de bakomliggande aktörerna som ska genomföra detta, så att han kan sänka priserna, säger Mats Ahlström.
Enligt Johan Kleberg skulle Adlibris kunna dubbla sin försäljning av skönlitterära nyheter genom förändringen. Men han är medveten om att idéerna kan framstå som kontroversiella.
– Det finns säkert ett motstånd. Därför är det viktigt att vi visar att det, i vår försäljningskanal, skulle bli mer lönsamt för förlagen. Vi har också sett att priserna i fysisk handel gått upp den senaste tiden, och att ersättningen till förlagen via ljudboksabonnemangen gått ner. Det tycker jag visar att branschen i dag har en vilja att testa olika intjäningar i nyhetsfönstret.
Vad tyckte du om artikeln?