Tillbaka

Pengar­, ­pengar, ­pengar

2015-05-22
av Niklas Strömberg
I det här numret presenterar vi vår årliga genomgång av den svenska bokhandeln. Årsredovisningar från totalt 204 företag i landet har gåtts igenom, sammanställts och jämförts med föregående år. Det är intressant läsning. Och den intuitiva känsla man får av materialet är positiv.

I det här numret presenterar vi vår årliga genomgång av den svenska bokhandeln. Årsredovisningar från totalt 204 företag i landet har gåtts igenom, sammanställts och jämförts med föregående år. Det är intressant läsning. Och den intuitiva känsla man får av materialet är positiv.

   Bokhandeln har lyckats pressa upp sina vinster till motsvarande 2,8 procent av omsättningen. En förbättring med 2 procentenheter jämfört med föregående år. Majoriteten av ökningen står givetvis Akademibokhandeln för, vars svarta siffor är ett glädjeämne för hela branschen, men samtliga bokhandelsgrupper lyckades under 2014 att visa plusresultat.
   Att detta är positivt säger sig självt, och det märks också bland de bokhandlare som SvB:s reporter Kalle Laxgård pratat med.
   Samtidigt finns det något som skaver.
   En vinstmarginal på under 3 procent är avsevärt bättre än fjol-årets siffror, men det är inte tillräckligt för att kunna andas ut. Den största anledningen till de ökade vinsterna stavas också besparingar, nedskärningar och nedläggningar. Kollar man på bokhandelns totala omsättning minskar den med 0,2 procent. I ett makroperspektiv är detta givetvis problematiskt, även om tappet är långt ifrån lavinartat. Grundkursen inom företagsekonomi går trots allt, en aning hårdvinklat, att sammanfatta med romanförfattaren Jesper Weithz tre år gamla debuttitel: Det som inte växer är döende.
   Ekonomi är även ett ämne som är återkommande på nyhetssidorna i den här tidningen.  SvB:s avslöjande i nummer 9/2015, om att Bookmark betalat över 1,5 miljoner kronor för en oskriven bok av mediegubbarna Alex Schulman och Sigge Eklund, har fått stor uppmärksamhet. Nyheten plockades upp av Aftonbladet och är tveklöst en av de mest spridda och uppskattade nätartiklarna SvB någonsin stått bakom.
   Den har även rört upp en del känslor i den svenska branschen. På sidan 8 i detta nummer försöker vi snappa upp en del av de känslorna och diskussionerna. Hur kommer det sig att förlag är villiga att betala miljonbelopp för en bok som presenterat via ett synopsis nedkladdat på en A4:a-sida? Vad säger det om branschen?
   Några dagar efter att artikeln publicerats skrev Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur, på Facebook:
”Och så tjatar alla om att det är kris i bokbranschen. Om Bonniers och Norstedts är beredda att hosta upp 1,5 mille för en idé på en (1) A4-sida har de väl härmed förverkat rätten till gnäll i åtminstone tre år?”
   En syrlig kommentar, men meningarna går isär. Många röster i branschen tycks tycka att det är precis tvärtom. Över 1,5 miljoner kronor för en A4:a är inte att förverka sin rätt till gnäll. Det är snarare ett bevis på en pressad situation.