Tillbaka

Sverige – en ankdamm

2007-05-09
av SvB
Några rader apropå artikeln Prisma köper Black & Decker-bok som publiceras på nyhetsplats här intill. Prismas utgivning av boken Utomhusprojekt för hus och tomt med Black & Decker som avsändare/författare är inte oproblematisk, även om förlagets representanter tycker det
Några rader apropå artikeln Prisma köper Black & Decker-bok som publiceras på nyhetsplats här intill.
Prismas utgivning av boken Utomhusprojekt för hus och tomt med Black & Decker som avsändare/författare är inte oproblematisk, även om förlagets representanter tycker det. Snarare är det ett bra exempel på hur lite reflekterande - eller i bästa fall - hur aningslös den svenska bokbranschen är.

Prisma ser inga problem med att göra reklam för Black & Decker i en fackbok man ger ut. Man ser inga problem eftersom man köpt inlagan i boken från en branschaktör.

Men vad hade man gjort om Black & Decker, eller för den delen Bosch eller Skil, direkt hade erbjudit dem en handbok för snickare full med varumärkesreklam för det egna företaget? Man hade troligen sagt nej. Det hade varit alltför utmanande.

Men här har man inte tänkt på annat än de ekonomiska konsekvenserna.

Trovärdigheten?
Förlag lever på att paketera idéer. Därför borde det vara självklart att förlagsfolket diskuterar varför man till exempel ger ut en bok som Black & Deckers i sitt nuvarande utseende. Eller varför man eventuellt inte ger ut den.

Då skulle frågan om vilket ansvar man har för det offentliga samtalet komma upp. Och vad trovärdighet egentligen är.

Skilja mellan reklam och information
Men spelar det någon roll att skilja på reklam och information i vår tid där produktplacering sker i alla möjliga och omöjliga sammanhang? Jag tycker det och önskar att förlagen tog den roll de spelar på mer allvar.

Sedan kan man tycka att det är lite roligt att normalt brukar produktplacerare betala för att få synas. Här har Black & Decker fått betalt.