Tillbaka

Tiden har hunnit ikapp en omstridd man

2007-11-14
av SvB
Niclas Salomonsson är unik i den svenska bokbranschen. Han kom från ingenstans, en ung man utan erfarenheter, och etablerade sig relativt snabbt som författaragent. Under hela sin karriär har han visat en oerhörd energi och har varit framgångsrik. Men det är en framgångshistoria som har en mörk baksida.

Niclas Salomonsson är unik i den svenska bokbranschen. Han kom från ingenstans, en ung man utan erfarenheter, och etablerade sig relativt snabbt som författaragent. Under hela sin karriär har han visat en oerhörd energi och har varit framgångsrik. Men det är en framgångshistoria som har en mörk baksida. I Europa har Niclas Salomonsson dåligt rykte. Historierna om hans tvivelaktiga arbetsmetoder är många. De handlar om riggade auktioner, falska upplagesiffror och andra fakta i syfte att höja förskotten till hans författare. Men också en vilja att bryta mot god affärsmoral som när han i flera fall har flyttat på sina författare från ett förlag till ett annat utan att tala om det för det förlag som just då ger ut författaren. Det har skett i flera fall med Jo Nesbö och det skedde också nyligen när han i Finland sålde Leif G W Perssons nya bok till Otava bakom ryggen på Bazar, som har alla andra rättigheter till Persson i Finland. Det finns också förlag och förläggare som inte längre vill arbeta med Niclas Salomonsson.

Dessa och andra historier fångar man lätt upp på de stora bokmässorna i Europa men ingen, absolut ingen, förläggare vill yppa något offentligt eftersom de är beroende av Niclas Salomonsson så länge han representerar de författare man vill ha.

Inget av det ovan skrivna har egentligen haft någon större betydelse för Niclas Salomonsson och hans författare så länge han visat resultat. Men på sikt skapar det problem för de av Salomonssons författare som inte tillhör de absoluta bästsäljarna. Intresset för dessa författare gynnas inte om förhandlingsklimatet präglas av misstänksamhet.
Misstänksamheten drabbar också andra svenska agenter som fått frågor om de arbetar som Niclas Salomonsson.

Det finns alltför många frågetecken runt Niclas Salomonssons arbetsmetoder. Trots det är det viktigt att betona att ingen av Niclas Salomonssons författare, med möjligen något undantag, är kritiska till agenturens jobb för dem. Men för författarna börjar det bli fel fokus och besvärande omständigheter som de själva inte har valt.

Så frågorna blir mer och mer akuta: Kan författarna vara kvar? Vill de vara kvar? Problemet är att det handlar om mycket pengar och långa kontrakt. Vad händer med löpande kontrakt om man lämnar agenturen? Och vem ska man gå till?

En sak är klar. Oavsett hur många som lämnar agenturen så finns det inte längre utrymme för några fler missgrepp eller elakartade rykten. Det är dags att rensa upp i arbetsmetoderna.