Ur krisen föds det nya

Carina Jönsson hyllar de nya kreativa idéerna som uppstår under coronakrisen.

Publicerad

Många trodde, eller kanske snarare hoppades på, att livet helt plötsligt skulle förvandlas till det bättre när det blev nytt år. Nu är 2021 här och vi är fortsatt mitt i pandemin. För bokbranschen har viruset överlag inte varit en katastrof. I alla fall inte försäljningsmässigt. Boken som format passar det hemmasittande liv vi blivit förpassade till. Blickar man utomlands var 2020 till och med ett bättre år än 2019 på vissa marknader. I exempelvis Storbritannien uppskattas försäljningen av tryckta böcker att ha ökat med 5,5 procent. I USA ökade den totala bokförsäljningen med 8,2 procent. Och på Irland jublar branschen över att folk köpte mer böcker 2020 än de gjort de senaste tolv åren.

I Sverige har försäljningen slagit olika. För vissa förlag har det varit ett skakigt år där försäljningen böljat fram och tillbaka. Den fysiska bokhandeln har varit helt beroende av var folk befunnit sig rent fysiskt, vilket varit ett slag mot citykärnorna i storstäderna och köpcentrum. Men bokhandeln har även mötts av en vilja att stötta det lokala. I det här numret har vi gjort nedslag i ett gäng mindre boklådor, på mindre orter eller områden, där försäljningen blommat upp under pandemin. För även om fysisk bokhandel som helhet tagit en stor smäll av uppmaningarna att inte handla i butik, finns det mindre aktörer som på grund av sin lilla kostym inte märker ut sig när man klumpar ihop bokhandeln som grupp och ser blinkande röda siffror. På flera platser i landet sitter det bokhandlare som summerar 2020 med fina siffror på sista raden. Missa inte reportaget om dem på sidan 26 och framåt.

På tal om försäljningen i bokhandeln så är det snart dags för en av årets höjdpunkter för boklådorna – bokrean. Den blir av i år, trots de hårda restriktionerna om hur många som får befinna sig i en affärslokal samtidigt. Och ur det svåra föds nu nya idéer. En kreativitet. I Uddevalla har exempelvis Joakim Ekbrand, ägare av Hallmans bokhandel, hyrt en stor extern lokal att husera sin bokrea i. Ett sätt att glesa ut bland kunderna. Läs mer om det på sidan 8.

Vi har sett fler underbara sätt som bokhandlare fått ut böcker till kunderna på under året. Det har bland annat cyklats ut böcker, bokpaket har lämnats på parkeringar och speciella öppettider har anordnats för personer i riskgrupp.

För någon vecka sedan dök ytterligare ett exempel upp på hur det föds nya tankar ur jobbiga tider. Förlaget Kaunitz-Olsson meddelade att man ska dra i gång en gratis litteraturfestival i Stockholm i augusti. Förlagen och bokhandeln ska ut på gator och torg och arrangera författarsamtal, uppläsningar, bokbord och annat skoj. Bara tanken på att man kan utemingla och prata läsning och böcker får något välbekant att väckas till liv. Det är tanken på möten och glädjen i det. Vi behöver det. Vi behöver något att se fram emot. Vi behöver kreativa idéer.

Carinas lista:

Tre tipps att köpa på bokrean:

Agota Kristof: Den stora skrivboken; Beviset; Den tredje lögnen (Wahlström & Widstrand)

Tessa Hadley: Sent på dagen (Wahlström & Widstrand)

Sara Ohlsson & Lisen Adbåge: Frallan och kärleken (Lilla Piratförlaget)

Powered by Labrador CMS