Tillbaka

Kampanj mot Amazon ger kunderna bonus

2013-04-05
av Niklas Strömberg
Ensamrätt på försäljning av titlar med extrakapitel och annat bonusmaterial.  Så ska Waterstones mota Amazon i grind.

Striden om de brittiska bokkunderna trappas upp.
Under fjolåret tvingades 400 brittiska butiker stänga. Omsättningen av e-böcker fördubblades under samma år, men den absolut största fienden för boklådorna är fortfarande nätbutikerna.
Bokkedjan Waterstones har nu inlett en hårdsatsning med vilken de hoppas kunna slå tillbaka mot Amazon och dess gelikar.
Enligt The Independent har Water­stones skrivit kontrakt med ett flertal brittiska förlag för att få ensamrätt att sälja titlar försedda med unikt bonus­material.
Idén i sig är inte helt ny men enligt den brittiska journalisten Philip Jones på branschtidningen The Bookseller handlar det nu om en större lansering:
– Det har gjorts tidigare av bland andra Foyles och även oberoende butiker, men Waterstones försöker nu göra de här titlarna mer synliga som en del av en bredare marknadsföringsplan. Det är en bra strategi. Alla former av skillnader mellan de fysiska butikerna och internethandeln är värda att utforska.

En av de nyutgåvor som ingår i Water­stones bonussortiment är en pocket­version av I persikoträdets skugga, försedd med ett nytt kapitel.
Författaren till boken, Joanne Harris, har själv förklarat att kapitlet kan ses som en epilog till boken eller som en prolog till en helt ny historia.
Ytterligare en titel som förärats med bonusmaterial för Waterstones köpare är Claire Tomalins Charles Dickens: A Life. Den utökade utgåvan erbjuder en karta över London.

Att de engelska boklådorna satsar på bonusutgåvor har skapat internationella svallvågor.
Bo Holmberg, försäljningschef på Akademibokhandeln, menar att systemet kan bli aktuellt även i Sverige.
– Frågan är relevant och har dykt upp med jämna mellanrum. Vi har folk som tittar på hur man skulle kunna arbeta på det här sättet.
Niklas Strömberg

Water­stones
* Storbritanniens största bokhandel har länge slagits med dålig ekonomi. Enligt Bookseller hade kedjan tappat 14 procent av sin försäljning i april ifjol. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.