Tillbaka

Vägen till framgång

2016-02-05
av Tove Leffler

Tove Leffler om det nya numret och hur man driver en framgångsrik bokhandel.

Om det fanns ett snabbt och enkelt sätt att få en butik framgångsrik skulle konkurser inom bokhandeln inte existera. Tyvärr finns aldrig sådana quick-fix-lösningar. 

I det här numret har vi sökt upp några av Sveriges mest framgångsrika bokhandlare för att låta dem berätta om sina knep för att bli lönsamma. Det första som slår en när man läser om dessa eldsjälar – för det är de, allihopa – är att vägen till framgång kantas av hårt arbete och slit. 

Det gäller att hålla koll på sitt lager, att varje vecka se över vad som säljer, och jobba med sortiment, placering och priser. Ingenting får lämnas åt slumpen. Siffror måste kollas varje vecka, eller till och med varje dag. Det gäller dessutom att inte förlita sig på att kunden kommer till butiken, utan att söka upp nya grupper som kanske aldrig tänkt tanken att promenera in i en bokhandel.

Och här kommer vi till en annan framgångsfaktor. Flera av de bokhandlare som SvB pratat med inför fokuset beskriver hur roligt det är att driva bokhandel. Det där är inte att förakta. Du vill inte handla något av någon som är sur eller känns avogt inställd till sina varor eller till kunden. Ingen orkar heller jobba hårt och mycket om jobbet inte är tillfredsställande och roligt. 

Och framgång bidrar till detta. Därför är det extra roligt att vi i det här numret kan berätta att 2015 ser ut att ha varit ett bra år för den svenska bokbranschen. De officiella siffrorna får vi vänta ytterligare någon vecka på, men SvB har talat med ett antal tongivande förlag, och enligt Bonnierförlagens vd Håkan Rudels växer marknaden 2015 för första gången på flera år. 

Den digitala ljudboken spelar för första gången en betydande roll för förlagens försäljning, men även barnböcker fortsätter att öka. 

Vad som också är glädjande är att det sägs att det sålts på bredden, något som det pratades om även under julen. Kanske kommer 2015 verkligen att bli året då det vände. 

Jag vill också passa på att påminna om att vi genomför en läsarundersökning just nu för att veta hur SvB ska bli bättre. Om du blir uppringd ber jag dig därför att svara. Då blir vi glada och tacksamma och kan fortsätta att göra SvB till en relevant och aktuell tidning som du inte vill vara utan.