E-böcker skapar tillväxt

I augusti satte Elib nytt e-boksrekord och trenden tycks hålla i sig under hösten.– E-böcker går som sjutton just nu, säger vd Johan Greiff.

Publicerad

p>Förlagens e-boksförsäljning går inte att urskilja i boksluten. I Kjell Bohlunds rapport för Förläggareföreningen, Bokmarknaden 2010, anger han den totala försäljningen av e-böcker förra året till 800 000 kronor. Det är en siffra som faller långt under strecket för marginell omsättning, räknat på förlagens totala omsättning.

Men utvecklingen i Elib, som inte är ett förlag utan en distributör, ger en fingervisning om vart marknaden är på väg. Omsättningen ökade med 40 procent förra året till nära 18 miljoner kronor. I år räknar man med en ökning på 30 procent.

Resultatet 2009 var ett litet minus.

– Det var engångskostnader som drog ner. För övrigt är inte vårt syfte att ge vinst. Om vi tjänar mer ska pengarna in i verksamheten, säger Johan Greiff.

Via biblioteken distribuerade Elib i september 2010 13 000 ljudboksfiler och lika många e-böcker.

Försäljningen av ljudböcker via nätbokhandeln är största intäkts­källan, numera följd av intäkter från sålda e-böcker. Och det är e-boksförsäljningen som växer snabbast. F-priset ligger i snitt på mellan 65 och 70 kronor, pengar som rinner genom Elib till respektive förlag.

Under 2009 låg försäljningen på mellan 350 och 850 e-böcker per månad. Hittills i år är snittet 1 800 och i augusti var det all time high med 3 455 sålda e-böcker.

– Det berodde nog mycket på att Adlibris uppdaterade sin Iphone-app och kom med ett erbjudande om »3 böcker för 99 kronor«. Det var många som provade, säger Johan Greiff.

Antalet e-bokstitlar ligger nu på strax under 3 000, vilket är 1 200 fler än för ett år sedan.

– Jag är nöjd med ökningen, men vi vill ha ännu fler titlar.

Antalet återförsäljare är fortfarande litet, Elib listar i dagsläget nio stycken.

– Det vi efterlyst länge är att de stora ska satsa mer, säger Johan Greiff.

Om ett år hoppas han att antalet sålda e-böcker per månad är uppe i mellan 5 000 och 6 000.

– Men kanske smäller det till och blir 10 000.

I förlagsspecialen:

Tabeller och grafer

Det sista tunga året?

Fortsätter att växa

Byter strategi

Nöjer sig inte

Lönsamt att vägra lämna rabatter

Var tredje krona i vinst

Tillbaka på ruta ett

Årets förlagsraket

Nobelbaksmälla

Ett förlag som alla andra?

E-böcker skapar tillväxt

Powered by Labrador CMS