Multimedia har hittat hem
Expansionen är kraftig, men lönsamheten är ibland dålig.
En halv miljon nya hemma-pc i år, mer sparsmakade leverantörer och skickliga återförsäljare ska se till att cd-rom blir en massmarknad. Minst en miljard kronor i konsumentledet i år tippar distributörerna, men då måste julhandeln bli stark. Lite trögare går det på skolmarknaden, där de små aktörerna verkar ha mer vind i seglen än de etablerade förlagen.
Cd-ro
t nöje, inte bara för småbarnspappan. Bonnier Multimedia gjorde förra året en förlust på 22 miljoner kronor på en försäljning av 18 miljoner. I år räknar vd Peter Levin att affärerna precis inte ska gå ihop, men omsättningen är på 140 miljoner kronor i Norden, varav 75 i Sverige. I början av året flyttade bolaget in under Bonnier Medias vingar, uppenbarligen en säkrare plats än hos nu nedlagda Bonnier Interaktiv.
Helår Digitalt
1480 kr
Köpa
Prova på 2 månader
199 kr
Köpa