Tillbaka

Så reagerar branschen på Amazons lansering

2020-10-28
av Kalle Laxgård

”Ett skämt” och ”rätt kackigt”. Men också att det inte går att bedöma vad det ska bli utifrån det vi ser i dag.

SvB låter tre branschpersoner kommentera Amazons Sverige-lansering.

Den första domen kom snabbt.

Bara någon timme efter att uppgiften om att Amazon öppnat i Sverige hade spridit sig kom de första uppdateringarna om dåliga översättningar. Obegripliga säljtexter, märkliga prissättningar och, kanske mest iögonfallande, produktbeskrivningar som skrek ut vulgariteter. I Dagens Nyhet dömde HUI:s vd Jonas Arnberg ut sajten i dess nuvarande form.

Även den svenska bokbranschen ger den första upplagan ett svalt mottagande.

– Ett fullständigt skämt. Det har ju skrivits om det i annan media, betydligt mer penibla saker, men översättningsmaskinen de använt… jag menar att översätta hard cover till hårt omslag. Det är ett språk vi aldrig använt i den här branschen, säger Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris.

Han betonar att han inte hunnit titta jättenoga på sajten men säger att den känns som ”något de kastat ut för att hinna i tid till Black Friday”. Han noterar att vissa av det egna förlagets böcker fått fel omslag.

– Det ser ut som att de inte har någon översyn alls. De har mycket att städa innan man kan börja att ta det här på allvar.

De säljer ju ändå era böcker. Hur känns det utifrån den behandling du upplever att böckerna får?

– Än så länge har vi ju knappt sålt några böcker till dem. Allt är så prematurt att det är svårt att bli riktigt upprörd i nuläget. Men om det här inte tas på allvar förändras läget naturligtvis. Då kan man ju fråga sig vad de sysslar med och vad det är för avtal vi har. Man ska inte döma något så snabbt, men jag trodde aldrig att det skulle se så amatörmässigt ut, säger Jonas Axelsson.

I spekulationerna inför etableringen har mycket handlat om vilket fokus som kommer att ligga på böcker.

Så här långt är svaret ”inget”, konstaterar Tove Leffler, förlagschef på Atlas.

– Går man in och kollar känns hela boksajten rätt kackig. Under bokkategorin finns ”Litteratur och skönlitteratur”. Det är ingen som har jobbat jättehårt för att sätta den rubriken, va?

I dagsläget utgör e-handeln, tillsammans med Kindle och Audible, ingen stark konkurrens mot befintliga återförsäljare, menar hon.

– Som förlag är man inte så imponerad. Det är uppenbart att det inte är böcker de satsar på just nu – men det betyder inte att de inte gör det i övermorgon. Och om, eller när, de väl gör det har de enorma muskler, säger Tove Leffler.

Diskussionen om Amazons lansering har pågått av och till under i runda slängar 20 år.

En som är glad att den tiden är över är Maria Edsman.

– Nu kan vi se vad det är och förhålla oss till det, säger Bokhandelsgruppens vd.

Vad tänker du om det du ser?

– Det känns som att de har smugit i gång och att det är mycket som inte är på plats ännu. Jag tror inte man ska bedöma vad de kommer att bli utifrån det man ser i dag. 

Är det vad du hade förväntat dig?

– Jag vet inte vad jag förväntat mig. Det har varit väldigt svårt att säga hur de skulle satsa. Det är det jag menar med att det är skönt att de nu är live. Nu kan vi gå in och titta, se vad de har för prisbild, leveranslöften och vad vi kan göra för att konkurrera.

Hur tycker du att Bokus står sig i jämförelse med det du sett i dag?

– Väl. I nuvarande form ser jag det inte som ett jättestort hot. Men med det sagt tror jag inte att det stannar där.

I en intervju med Dagens Nyheter på onsdagseftermiddagen säger Alex Ootes, Amazons expansionschef, att man kommer att arbeta hårt för att "förbättra kundupplevelsen".

– Det är dag ett i dag i Sverige. Var så säker på att vi kommer arbeta väldigt hårt för att göra kundupplevelsen bättre för varje dag, säger han till tidningen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.