Tillbaka

Så ska Bookbeat erövra Europa

2019-06-19
av Kalle Laxgård
Niclas Sandin, vd Bookbeat
Foto: Sara Mac Key

I sin nya Europa-lansering tar Bookbeat hjälp av gamla misstag och nya analyser. Men långt ifrån alla 24 marknader väntas bli någon framgång, säger vd Niclas Sandin.

– Vi vill få ut känselspröt för att se var det finns intresse.

Under tisdagen meddelade Bonnierägda streamingtjänsten Bookbeat att man satsar på att bli den ledande streamingtjänsten för böcker i Europa. Närvaro i 4 länder ska bli 28. Det mesta ska skötas från huvudkontoret i Stockholm.

Niclas Sandin, vd för Bookbeat, medger att expansionen är snabb.

– Frågan vi ställt oss är: Vilket är det enklaste sättet att bedöma var intresse finns från både förlag och konsumenter? Svaret är: Få ut känselspröt, säger han till Svensk Bokhandel.

Bookbeat har under de senaste åren fört diskussioner med förlag runt om i Europa. Niclas Sandin säger att man även dragit lärdomar av sin lansering i Storbritannien, som senare fick bromsas efter svårigheter med att få med flera av de stora förlagen.

– Får man inte med sig de stora är det svårt att växa. Vi har kvar tjänsten i Storbritannien och får organiskt in kunder hela tiden, bara inte i så stor omfattning. Genom det har vi också lärt oss att det heller inte kostar något att ligga kvar. Det kostsamma är att växa snabbt – och ska man göra det vill man ha förlagen med sig.

Under den kommande Europa-expansionen kommer majoriteten av titlarna i tjänsten att vara på engelska, ett utbud som vartefter kompletteras med lokala böcker.

Enligt Niclas Sandin kommer det att bli lättare att diskutera med förlagen om de först får en känsla av hur både tjänsten och intäkterna ser ut.

– Drömmen är ju att alla marknader ska sticka iväg och förlagen sjunga halleluja, men så är det ju inte riktigt.

Tar man Norge som exempel har ni ju inga lokala böcker alls för tillfället?

– Men Norge är speciellt eftersom Bonnier äger halva Cappelen Damm, som äger halva Storytel Norge. Så det är inte första marknaden vi fokuserar på. På andra marknader, ta Spanien, så har vi över tusen böcker. Vi tittar på att lägga till några tusen titlar i Nederländerna och sitter just nu i diskussioner i Italien. Jag kan inte gå in på alla marknader, men det finns en del där vi börjar få in böcker från förlag. Då blir det lättare för oss att visa att vi finns också.

Tror du att alla 24 marknader kommer att flyga?

– Nej, det tror jag inte. Jag tror att det finns många marknader där ljudboken aldrig kommer att bli stor. Men på vissa marknader ser vi tendenser att folk börjar visa intresse och där förlagen vill satsa. Där vill vi finnas. Men hur stor andel det rör sig om vill jag inte spekulera i.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.