Tillbaka

Tjänsterna närmar sig hälften av bokförsäljningen

2020-02-17
av Kristian Lönner
Ljudboken står för en allt större del av den totala bokförsäljningen.

Fler sålda böcker, något större intäkter och en printförsäljning som stadigt backar till förmån för växande abonnemangstjänster. Bokförsäljningsstatistiken för 2019 visar att branschens digitalisering fortsätter i snabb takt.

Antalet lyssningar och läsningar i abonnemangstjänsterna förra året uppgick till 25 miljoner. Det var en ökning med 22,9 procent jämfört med året innan och motsvarar 48 procent av alla sålda böcker. Det visar Bokförsäljningsstatistiken, framtagen av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan och författare till rapporten, menar att man ändå ska vara försiktig med att säga att abonnemangstjänsterna redan 2020 når hälften av försäljningsvolymen.

– Vår uppskattning är att vi täcker in mer än 80 procent av all försäljning av allmänlitteratur, men bortfallet är främst i fysisk bokhandel och lite i dagligvaruhandeln. Så i statistiken kan abonnemangstjänsterna gå om men kanske inte i praktiken, säger Erik Wikberg.

Han betonar också det komplicerade med att jämföra fysiska böcker och digitala utgåvor när man räknar sålda böcker.

– Statistiken på ljudböcker bygger på lyssnade femtedelar vilket innebär att ett verk som lyssnats klart till fyra femtedelar ger 0,8 sålda exemplar i statistiken.

Räknat i kronor ökade abonnemangstjänsternas försäljning 2019 med 36,2 procent, till 920 miljoner kronor. Men medan de står för 48 procent av volymen står de bara för 21 procent av bokförsäljningen räknat i pengar.

I övriga försäljningskanaler fortsatte försäljningen att minska under 2019. Den fysiska bokhandeln backade med 5,5 procent räknat i volym och 4,4 procent räknat i kronor. Det motsvarar 56 miljoner kronor i förlorad försäljning. Den fysiska bokhandeln klarade sig ändå bättre än internetbokhandeln och bokklubbarna (-8,7 procent i volym och -5,2 procent i kronor) och dagligvaruhandeln (-9,1 procent i volym och -9,9 procent i kronor).

Isa Widerståhl, förlagschef på Albert Bonniers Förlag, säger i rapporten att konkurrensen från abonnemangstjänsterna kan slå extra hårt mot dagligvaruhandeln.

– I dagligvaruhandeln där man inte har ett lika kurerat utbud utan säljer storsäljare kan det komma till en punkt när det inte längre är lönsamt, för det är till stor del samma sorts litteratur som konsumeras i abonnemangen, säger Isa Widerståhl.

Inte heller julhandeln fick riktig fart på försäljningen av pappersböcker. Den fysiska bokhandeln tappade 11 miljoner kronor (- 4,6 procent) jämfört med 2018, internetbokhandeln och bokklubbar sålde för 22 miljoner mindre (- 11,9 procent) och dagligvaruhandeln backade med 2,5 miljoner kronor (- 9 procent). Alla genrer sålde mindre under julhandeln jämfört med året innan utom skönlitteratur som ökade med 9,7 procent. En viktig förklaring är att det 2019 fanns två nobelpristagare jämfört med 2018 då inget Nobelpris delades ut i litteratur.

För den fysiska bokhandeln är julhandeln fortfarande mycket viktig. Försäljningen i december var mer än dubbelt så stor som alla övriga månader.

Som SvB tidigare rapporterat minskade försäljningen av barn- och ungdomsböcker i fjol vilket var första gången sedan 2013. Året slutade på minus 1,8 procent räknat i kronor. Mest tappade kategorin ”unga vuxna” medan försäljningen till barn i åldern 0-6 år fortsatte att öka.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.